Leczenie cukrzycy

Leczenie cukrzycy typu 1 w dzisiejszych czasach polega na leczeniu insuliną poprzez naśladowanie pracy zdrowej trzustki. W leczeniu cukrzycy typu 2 stosowana jest terapia leczenia lekami.

Czym jest wrażliwość na insulinę?

Wrażliwość na insulinę jest ogólnym zjawiskiem w organizmie i można ją zmierzyć na kilka sposobów poprzez badania.
Trzustka (organ regulujący poziom cukru we krwi) wydziela insulinę w odpowiedzi na wysoki poziom cukru we krwi, a komórki (np. mięśnie lub komórki tłuszczowe) mogą wchłaniać cukier we krwi przy pomocy insuliny.
Wrażliwość na insulinę jest zależnością między ilością insuliny potrzebnej do wytworzenia w celu obniżenia pewnej ilości glukozy. Gdy jesteś wrażliwy na insulinę wówczas potrzebujesz małej ilość insuliny aby zredukować pewną ilość glukozy, a przy insulinooporności musi być wydzielona duża ilość insuliny aby zredukować tą samą ilość glukozy. Insulinooporność jest głównym czynnikiem ryzyka rozwoju cukrzycy typu II.
Istnieją trzy główne typy wrażliwości na insulinę :

  • Obwodowa wrażliwość na insulinę określa jak łatwo komórki organizmu w tkance takiej jak mięśnie i tłuszcz, mogą wchłaniać glukozę. Mięśnie mogą wchłaniać glukozę po skurczeniu samodzielnie, albo gdy insulina je stymuluje. Jest to najbardziej znana postać insulinooporności.
  • Wrażliwość na insulinę w wątrobie jest związana z procesem glukoneogenezy, wytwarzania cukru we krwi. Zwykle czynniki zapalne uniemożliwiają działanie insuliny w wątrobie poprzez wywoływanie insulinooporności, a działanie insuliny nie informuje wątroby, aby nie produkowała glukozy.
  • Trzustkowa wrażliwość na insulinę to funkcjonowanie komórek, które wydzielają insulinę tak zwane komórki beta. Jeśli są uszkodzone lub nie mogą działać, może rozwinąć się oporność na insulinę. Jest to postrzegane w stanach chorobowych, takich jak cukrzyca typu I (niewydolność insuliny)  lub mukowiscydoza (gdzie funkcja jest utrudniona fizycznie).

Wrażliwość na insulinę określa ile jedna jednostka insuliny obniża poziomu glukozy we krwi, przy czym większa wartość informuje o większej wrażliwości, a mniejsza o większej oporności. Kiedy organizm przestaje produkować dostateczne ilości insuliny aby obniżyć poziom glukozy we krwi następuje cukrzyca typu II.
Wrażliwość na insulinę może być bardziej związana ze stylem życia niż z wiekiem. Zdolność do odwrócenia oporności na insulinę podczas ćwiczeń fizycznych nie różni się u osób młodych lub starszych. Ćwiczenia są również zalecane osobom starszym w celu poprawy metabolizmu glukozy.
Istnieje szczególne powiązanie otyłości z opornością na insulinę, przy czym osobniki oporne na insulinę zwykle mają więcej tkanki tłuszczowej. Jest to jednak również związane ze stylem życia, ponieważ wzrost wrażliwości na insulinę może wystąpić bez utraty masy ciała. Niektóre badania określają bardziej drastyczne korzyści w uczuleniu na insulinę u osób otyłych, co prawdopodobnie wynika z gorszych statystyk wyjściowych.
Ćwiczenia aerobowe, które można utrzymywać przez dłuższy czas wydają się wpływać na poprawę oporności insulinowej poprzez zwiększenie wchłaniania glukozy do komórek. Można zwiększyć wrażliwość na insulinę, w sesji trwającej 25-60 minut (przy 60-95% VO2 max) przez 3-5 dni. Efekty można również zaobserwować po tygodniu treningu aerobowego, wykonując głównie 2 krótkie sesje po 25 minutach marszu przy 70% VO2 max.  Ograniczenie aktywności lub wzrost siedzącej aktywności może zmniejszyć wrażliwość na insulinę nawet w ciągu 2 tygodni. W dłuższym okresie rutynowe ćwiczenia aerobowe mogą wpływać korzystnie na wrażliwość insulinową.
Wrażliwość na insulinę w wyniku wysiłku fizycznego może wystąpić niezależnie od utraty wagi. Ale to nie znaczy, że ćwiczenia aerobowe nie spowodują utraty wagi. Funkcja utraty wagi wydaje się być współzależna od aktywności i diety, podczas gdy wzrost wrażliwości na insulinę może wystąpić bez zmian w diecie.
Ćwiczenia siłowe (podnoszenie ciężarów) wiąże się również ze zwiększoną wrażliwością na insulinę oraz zwiększeniem masy mięśniowej.
U osób z upośledzoną tolerancją glukozy więcej zestawów ćwiczeń jest bardziej skuteczne niż pojedyncze zestawy, a wyższa intensywność jest lepsza niż umiarkowana.
Ogólną ideą ćwiczeń jest to, że chcemy zwiększyć naszą masę mięśniową oraz wrażliwość na insulinę.
Suplementy mogą zwiększać wrażliwość na insulinę.
Suplementy mogą zwiększać wrażliwość komórek na insulinę przykładem jest resweratrol lub karnityna lub mogą hamować jak również opóźniać pobieranie węglowodanów  (katechiny zielonej herbaty i kwas chlorogenowy)
Ważne jest połączenie suplementacji z ćwiczeniami w celem polepszenia wrażliwości na insulinę.

Co należy pić przy cukrzycy

Przy wyborze tego co należy pić należy wziąć pod uwagę kilka czynników istotnych dla cukrzycy.
Pierwszym aspektem jest to czy i jak duży napój wpłynie na poziom cukru we krwi.
Innym ważnym aspektem będzie wpływ na naszą wagę co wiąże się z uwzględnienie zawartości kalorii w napojach.

Woda

Zapewnia nawodnienie, którego potrzebuje nasze ciało, bez węglowodanów i kalorii.

Mleko

Umiarkowana zawartość węglowodanów, które mogą wymagać uwzględnienia, szczególnie u osób z cukrzycą typu 1 jest związana z piciem około 100 ml.
Mleko wydaje się być dobrym źródłem energii, a ludzie, którzy chcą kontrolować swoją wagę, będą musieli wziąć pod uwagę zawartość kalorii w mleku. Odtłuszczone mleko ma zazwyczaj około połowy kalorii tłustego mleka.


Sok owocowy

Sok owocowy jest zwykle uważany za zdrową opcję, ale należy zauważyć, że soki owocowe mają stosunkowo wysoką zawartość węglowodanów. Zawartość kalorii w soku owocowym jest podobna do zawartości odtłuszczonego mleka.
Pomimo dość dużej zawartości węglowodanów, sok owocowy nie musi być całkowicie odstawiony, może być dobrym rozwiązaniem przed podjęciem długotrwałego wysiłku fizycznego, ponieważ aktywność ta może pomóc zrównoważyć wzrost poziomu cukru we krwi. Aby zapewnić sobie dobrą wartość odżywczą z soku owocowego, upewnij się, że masz prawdziwy, niesłodzony sok owocowy.


Kabaczek owocowy

Kabaczki owocowe są zwykle słodzone, ale są również wersje bez cukru. Nie dają one wartości odżywczych prawdziwego soku owocowego, ale mają niższą ilość węglowodanów i są niskoklaoryczne.


Słodkie napoje bezalkoholowe

Słodkie napoje bezalkoholowe są bogate zarówno w węglowodany jak i kalorie, na ogół nie zawierają wartości odżywczych poza energią, co może prowadzić do przyjmowania większej ilości energii niż potrzebuje organizm.
Najlepiej unikać słodkich napojów bezalkoholowych, czasami jednak mogą być przydatne jeśli musisz podnieść poziom glukozy we krwi, np. przed, podczas lub po wysiłku lub aby pomóc w leczeniu hipoglikemii.


Napoje bezalkoholowe

Dietetyczne napoje bezalkoholowe są popularne wśród osób z cukrzycą, ponieważ mają niską zawartość węglowodanów i kalorii.
Dietetyczne napoje bezalkoholowe używają sztucznych słodzików aby zapewnić słodkość, smak i kolor. Podczas gdy napoje bezalkoholowe są uznawane za bezpieczne do spożycia, w ramach badań pojawiły się pewne pytania dotyczące potencjalnych problemów zdrowotnych jakie mogą pojawić się po ich spożyciu.

Herbata

Badania nad wpływem herbaty ortodoksyjnej wykazały szereg korzyści zdrowotnych, w tym poprawę wrażliwości na insulinę oraz pomoc w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Miłośnicy mleka w herbacie mogą czuć się zawiedzeni, że korzyści zdrowotne nie są generalnie spełnione, gdy dodawane jest mleko do herbaty.

Kawa

Kawa wiąże się zarówno ze zwiększonym jak i zmniejszonym ryzykiem rozwoju cukrzycy typu 2.
Badania dotyczące umiarkowanego spożycia kawy (2-3 kubki dziennie) wykazały pewne korzyści zdrowotne w tym niższe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, natomiast wysokie spożycie kawy (5 lub więcej filiżanek dziennie) wiązało się ze szkodliwością tego produktu.
Zauważ, że mleczne kawy takie jak latte mogą mieć dużo kalorii.


Cukier w gorących napojach

Wiele osób lubi cukier w gorących napojach, ale osobom chorym na cukrzycę lepiej jest spożywać napoje bez cukru, o ile to możliwe. Jedna lub dwie łyżeczki cukru w ​​każdym napoju mogą w ciągu dnia stworzyć ogromną dawkę kalorii.
2 łyżki cukru w ​​5 gorących napojach dziennie to tyle kalorii i węglowodanów, ile puszka coli.

Napoje alkoholowe

Kiedy pijesz alkohol, musisz wziąć pod uwagę kilka rzeczy:
Jak napój wpłynie na poziom cukru we krwi
Zawartość kalorii napoju
Czy alkohol będzie wchodził w interakcje z każdym przyjmowanym lekiem

Napoje alkoholowe mogą być odpowiedzialne za podnoszenie i obniżanie poziomu glukozy we krwi, dlatego warto zrozumieć, w jaki sposób różne napoje alkoholowe mogą wpływać na poziom cukru we krwi.
Dla tych którzy dbają o swoją wagę, ważne jest aby pamiętać, że alkohol jest znaczącym źródłem kalorii. Na przykład pojedynczy kufel zwykłego piwa ma 200 kalorii czyli tyle kalorii ile duży kawałek pizzy.
Niektóre leki wchodzą w interakcję z alkoholem. Zaleca się sprawdzenie ulotki informacyjnej pacjenta dołączonej do leku i skonsultowanie się z lekarzem, jeśli masz pytania.

Jak zmniejszyć ból palców podczas badania glikemii

Pomiar glikemii z palca może sprawiać ból. Im więcej robisz badań poziomu cukru we krwi, tym większy ból. Mimo to, monitorowanie poziomu cukru we krwi jest kluczowym elementem leczenia cukrzycy - badania obejmujące ponad 5000 osób z cukrzycą wykazały, że ci, którzy testują poziom cukru we krwi regularnie mają lepszą kontrolę poziomu cukru we krwi niż ci, którzy polegają wyłącznie na leczeniu cukrzycy. Na szczęście istnieje wiele sposobów na zmniejszenie bólu, który towarzyszy temu badaniu. Więc jeśli ukłucie palca sprawia, że czujesz ból, to możesz wypróbować tych metod :

  • Boczna strona palca
    Badając poziom cukru we krwi, zazwyczaj celujesz prosto w czubek palca - to zdecydowanie bolesne. Podczas badania glikemii używaj tylko boków palca, gdzie jest lepszy przepływ krwi, a nie środka palca.
  • Rozgrzej swoje dłonie
    Badanie, gdy dłonie są zimne, może być bardziej bolesne niż gdy są cieplejsze. Aby rozgrzać palce, po prostu usiądź na nich na krótki czas lub użyj ciepłej wodą z mydłem. To spowoduje lepszy przepływ krwi. Uzyskanie kropli krwi jest wówczas mniej bolesne.
  • Dostosuj głębokość nakłuwacza
    Jeśli badanie poziomu cukru we krwi jest dla Ciebie bolesne, możliwe jest że Twój lancet jest ustawiony na wysoką wartość powodującą zbyt głębokie ukucie. Ważne jest aby prawidłowo ustawić głębokość i siłę lancetu. Musisz próbować różnych wartości głębokości wkłucia, zapewni Ci to mniej bolesne doświadczenie z badaniem cukru we krwi.
  • Nie używaj ściereczki alkoholowej
    Jeśli masz zwyczaj używania środka z alkoholem do dezynfekcji lub środka dezynfekującego na bazie alkoholu przed nakłuwaniem, spróbuj umyć ręce mydłem i wodą. Nie zalecane jest przecieranie skóry alkoholem, ponieważ alkohol jest środkiem który napina skórę i utrudnia pobranie próbki krwi. A to powoduje, że badanie poziomu cukru we krwi jest bardziej bolesne.
  • Regularnie zmieniaj palce
    Łatwo nabieramy zwyczaju używania tego samego palca do testowania poziomu cukru we krwi. Prowadzi to do zrogowacenia i powstawania blizn, nawet jeśli okaże się, że z osoby z grubszym naskórkiem odczuwają mniej bólu. Zamiast tego skorzystaj z porady, aby robić wkłucie po bokach palców za każdym razem używając innego palca. Testowanie kciuka jest również opcją, ale to zależy czy nie sprawi nam to problemów związanych z jego bólem.
  • Użyj świeżego lancetu (igły)
    Każdy nowy lancet wkuwa się solidnie i ostro. Ale jeśli użyjesz go wielokrotnie do badania poziomu cukru we krwi, jak to większość osób robi, może to spowodować problem z wkłuciem. Przyczyniać się to może do bólu palców. Spróbuj zmieniać regularnie lancet przy każdym badaniu poziomu cukru we krwi, aby zobaczyć, czy to zmniejsza ból.
  • Wybierz dla siebie najlepszy nakłuwacz
    Na rynku jest dostępnych mnóstwo nakłuwaczy umożliwiających wykonanie badania poziomu cukru we krwi w różnych miejscach ciała. Zastanów się nad zmianą, jeśli twój tester nie jest dla ciebie odpowiedni.
  • TestowanieOznacza to testowanie poziomu cukru we krwi na różnych częściach ciała, aby zobaczyć jak wygląda  poziomu cukru we krwi. Dobrze jest sprawdzić dłoń, udo, ramię lub inna część ciała by dać odpocząć swoim palcom.

Porady dietetyczne dla diabetyka

Po otrzymaniu porady od lekarza lub zespołu diabetologicznego na temat diety, będą oni często sugerować, aby:   

  • posiadać wiedzę na temat zdrowego odżywiania  
  • zachęcać do zmiany stylu życia, aby zmniejszyć otyłość i zapewnić optymalną wagę  
  • utrzymać poziom glukozy we krwi i lipidów jak najbliżej normy
  • zmniejszyć ostre (krótkotrwałe) powikłania cukrzycy, takie jak hipoglikemia(niski poziom glikemii) i hiperglikemia ( wysoki poziom glikemii)

Hiperglikemia poposiłkowa w cukrzyca typu 2

Hiperglikemia poposiłkowa to obecnie uznawany, niezależny czynnik ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Wciąż nie jest jednak rutynowo oznaczana w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów z cukrzycą typu 2. Hiperglikemia poposiłkowa najprawdopodobniej przyczynia się do przyspieszenia procesów miażdżycowych, oraz możliwości jej leczenia. W świetle obecnej wiedzy wydaje się, że oznaczanie hiperglikemii poposiłkowej oraz jej leczenie powinno stać się standardem w monitorowaniu chorych na cukrzycę typu 2.