Wybierz język witryny

Leczenie cukrzycy

Leczenie cukrzycy typu 1 w dzisiejszych czasach polega na leczeniu insuliną poprzez naśladowanie pracy zdrowej trzustki. W leczeniu cukrzycy typu 2 stosowana jest terapia leczenia lekami.

Błędy popełniane w stanach hipoglikemii

Błędy popełniane w stanach hipoglikemii:

• spożycie zbyt dużej dawki węglowodanów,

• spożycie produktów niezawierających węglowodanów,

• spożycie wyrobów czekoladowych,

• podanie glukagonu osobie po spożyciu alkoholu,

• nieprawidłowy sposób przygotowania glukagonu.

Jak obniżyć poziom cukru we krwi ?

Każdy diabetyk wie o tym że wysoki poziom cukru we krwi wiąże się z szeregiem przykrych konsekwencji. Jednak istnieje wiele sposobów, które pozwalają uniknąć takiego stanu rzeczy. Poniżej kilka sposobów jak radzić sobie z wysoką glikemią

Wysokie stężenie cukru we krwi może prowadzić do poważnych schorzeń i dolegliwości. Powoduje to insulinoodporność, która objawia się obniżeniem wrażliwości hormonów na insulinę. Występują wówczas niepohamowane napady głodu i senność po każdym zjedzonym posiłku. Może się to przyczynić do rozwoju cukrzycy typu 2. Kolejnymi objawami hiperglikemii mogą być: zmniejszenie odporności na wirusy, problemy ze skórą, pogorszenie wzroku, ciągłe zmęczenie i złe samopoczucie, zaburzenia erekcji i nieprawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego.

Na szczęście istnieje wiele sposobów na regulacje poziomu cukru we krwi. Ważny jest odpowiedni, zbilansowany jadłospis zawierający wiele produktów o niskim indeksie glikemicznym. Należy postawić na większą ilość nie przetworzonych produktów pochodzenia roślinnego. Unikaj soków a spożywaj owoce. Warto analizować skład takich produktów zawierających biały cukier. Spożywaj warzywa cechujące się niewielką zawartością lub brakiem skrobi. Mogą to być: szpinak, kalafior, brukselka oraz różne odmiany sałaty.
Kolejną kwestią jest spożywanie roślin i przypraw pomagających utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi. Jednym z nich jest imbir, który zwiększa aktywność enzymów wątrobowych, a co za tym idzie przyśpiesza proces rozpadu cukrów. Warto postawić na cynamon będący zdrową i słodką alternatywą dla białego cukru i innych niezdrowych słodzików. Może stanowić dodatek do racuchów i różnego rodzaju wypieków. Inne rośliny pomagające utrzymać prawidłowy poziom cukru to: zielona herbata, kozieradka, gurmar i biała morwa.

Sport to zdrowie

Kolejnym sposobem na kontrole poziomu glukozy we krwi jest odpowiednia dawka ruchu na świeżym powietrzu. Liczne badania naukowe potwierdziły, że jest on niższy u osób preferujących aktywności fizyczne na świeżym powietrzu. Mogą to być: biegania, jazda na rowerze, spacery, gra w tenisa lub piłkę nożną. Wybór zależy tylko od indywidualnych preferencji i kondycji danej osoby. Ponadto warto postawić na ćwiczenia interwałowe. Nagłe zrywy, jak na przykład sprint w połączeniu ze spokojnym biegiem lub spacerem przynoszą doskonałe rezultaty. Poprawiają kondycje i wydolność, a ponadto obniżają poziom cukru we krwi.

Poza regularnymi ćwiczeniami warto wyrobić w sobie jeden bezcenny nawyk. Mowa o spacerze po każdym większym posiłku. Takie rozwiązanie pozwala obniżyć poziom glukozy o kilkanaście procent. W sezonie jesienno-zimowym warto zainwestować w rower stacjonarny lub bieżnie, które pozwolą uniknąć ćwiczeń przy niesprzyjającej pogodzie.

źródło : mojacukrzyaca.org

Przygotowanie do aktywności fizycznej

Przygotowanie do aktywności fizycznej:
• Zaplanuj czas regularnej aktywności fizycznej: co najmniej 3–5 razy w tygodniu (po 30 minut dziennie – ok. 150 minut tygodniowo), najlepiej jednak codziennie. Co tydzień zwiększaj swoją aktywność fizyczną.
• Pamiętaj o stroju sportowym i wygodnym obuwiu, aby nie powodować odcisków czy otarć naskórka oraz o płynach – niegazowanej wodzie mineralnej. Nie dopuszczaj do wystąpienia uczucia pragnienia.
• Wysiłek fizyczny podejmuj ok. 2 godziny po lekkim posiłku.
• Dokonaj pomiaru poziomu glukozy za pomocą glukometru przed aktywnością fizyczną, w jej trakcie (po 30 minutach) i po zakończeniu: optymalne stężenie
glukozy przed aktywnością fi zyczną i w jej trakcie to 100–180 mg/dl.
• Kontroluj tętno w trakcie wysiłku.

Wzór do obliczenia limitu tętna dla osoby 40-letniej:
limit tętna = 220 – wiek = 220 – 40 = 180
dolna granica = 180 x 50% = 180 x 0,5 = 90
górna granica = 180 x 70% = 180 x 0,7 = 126
Tętno ćwiczącego 40-latka powinno się mieścić w granicach od 90 do 126 uderzeń na minutę.

Wskazania do wysiłku fizycznego

Wskazania do wysiłku fizycznego:
• otyłość brzuszna (wisceralna),
• insulinooporność,
• podwyższony poziom cholesterolu (hipercholesterolemia),
• podwyższony poziom trójglicerydów (hipertriglicerydemia),
• nadciśnienie tętnicze,
• zaburzenia tolerancji glukozy,
• obciążenie rodzinnym występowaniem cukrzycy,
• przebyta cukrzyca u kobiet w ciąży.

Picie wody w cukrzycy

Korzyści picia wody

• woda pomaga usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii,

• woda transportuje składniki odżywcze do komórek naszego ciała,

• woda wspomaga proces wchłaniania substancji odżywczych.

WSKAZÓWKI:

• Pij wodę małymi porcjami, ponieważ w dużych ilościach może wypłukiwać sole mineralne z organizmu.

• Uczucie pragnienia to sygnał, który świadczy o częściowym odwodnieniu.

• Nie pij wody podczas posiłku, ponieważ wtedy pokarm szybciej trafi a do żołądka i przyśpiesza jego opróżnianie.