Wybierz język witryny

Powikłania w cukrzycy

Ćwiczenia w neuropatii cukrzycowej

Spowolnić oraz zapobiec uszkodzeniu nerwów

Kluczem są ćwiczenia regularne poszczególnych części ciała. Najlepiej porozmawiać z lekarzem aby dowiedzieć się który program ćwiczeń jest właśnie dla Ciebie.

Sprawdzić ćwiczenia nieobciążające

Basen lub wodny aerobik może być najlepszą formą ćwiczeń. Woda wspomaga organizm kładąc mniejszy nacisk na uszkodzone nerwy nóg . Joga oraz taichi może być dobrym wyborem. Może to pomóc w utrzymaniu równowagi i relaksu.

 

Nie forsujmy się zbytnio

Ćwiczenia mogą być dla nas dużym wyzwaniem. Powinniśmy powoli przygotowywać się do ćwiczeń. Spróbuj pięć minut ruchu dziennie i każdego następnego dnia zwiększać czas. Zalecane są ćwiczenia do 30 minut dziennie przez pięć dni w tygodniu.
Jeśli uszkodzenie nerwów powodują zagrożenie upadkiem dobrze jest wykonywać niektóre ruchy do budowania równowagi.

Ćwicz swoją równowagę

Zbuduj swoją równowagę poprzez podpieranie się na fotelu lub krześle. Zrób to trzy razy a następnie odpocznij i powtórz ćwiczenie. Jest to jeden z kilku ćwiczeń aby poprawić swoją równowagę.

 

Tworzenie równowagi poprzez stanie na jednej nodze

 

Powoli unieś jedną stopę z ziemi stając na jednej nodze. Spróbuj przytrzymać pozycję przez 30 sekund a następnie opuścić nogę. Spróbuj wydłużać czas ćwiczenia. Możesz ćwiczyć ten ruch niemal wszędzie w kuchni w kolejce w sklepie spożywczym lub podczas rozmowy przez telefon. Twoim celem jest aby ćwiczyć jak najwięcej.

 

Spacer

Metoda chodzenia poprzez stawianie pięt do palców. Starajmy się chodzić w linii prostej. Dodatkowo spróbujmy wykonać kilka kroków do tyłu.

 

Stawanie na palcach
Stań przy krześle, balustradzie lub innym obiekcie. Powoli wznoś się z obu nóg i przytrzymuj jakiś czas. Ćwiczenie powtórz trzy do czterech razy. Za każdym razem trzymaj jak najdłużej.
Ćwiczenie wykonuj każdego dnia

 

Zanim zaczniesz sprawdź swój stan

Sprawdź swoje serce, oczy, nogi u lekarza przed rozpoczęciem nowej formy ćwiczeń. Po każdym treningu sprawdzaj czy nie masz urazu stopy oraz innych obszarów narażonych na uszkodzenia. Gdy masz pęcherze, pęknięcia, skaleczenia i zadrapania powinny być traktowane z większą troską aby uniknąć zakażenia.

 

Odpowiednie obuwie
Dobrze dopasowane obuwie sportowe jest szczególnie ważne dla osób chorych na cukrzycę. Pomaga uniknąć kontuzji stóp. Robiąc zakupy szukaj przestrzennego obuwia aby zapobiec niechcianym otarciom i pęcherzom.
W przypadku ćwiczeń mniej przy sobie węglowodany aby uniknąć spadków cukru we krwi.

 

Poziom cukru a ćwiczenia
Sprawdź poziom glukozy we krwi przed i po wysiłku. To pomoże Ci nauczyć się ile potrzebujesz węglowodanów aby stężenie cukru we krwi było unormowane podczas ćwiczeń. Bezpieczny zakres ćwiczeń mieści się między 100 a 250 mg/dl
Jeśli poziom cukru we krwi wynosi ponad 250 mg/dl i masz cukrzycę typu 1 ważne jest aby sprawdzić czy nie masz ciał ketonowych w moczu. Jeśli są ciała ketonowe powinieneś dać insulinę oraz poczekać z ćwiczeniami.

 

Wykonuj ćwiczenia jakie lubisz
Dobrze jest wykonywać ćwiczenia które sprawiają Tobie przyjemność i które nie powodują kontuzji stóp i rąk. Zabawy mogą znacznie polepszyć kondycję i nastawienie psychiczne.

 

 

Trenuj z przyjacielem
Ty i twój kumpel możecie wzajemnie motywować się do ćwiczeń. Zabieranie kumpla do treningu pomaga czuć się bardziej komfortowo. Możesz spróbować zajęć grupowych na siłowni.

 

 

Spróbuj czegoś nowego
Spróbuj nowego sportu takiego jak golf, badminton, bowling, spływy kajakowe lub tańca towarzyskiego. Chodzi o to aby walczyć z nudą i zachować aktywność fizyczną.